Olympijská symbolika

Olympijská symbolika je to nejcennější, čím olympijské hnutí disponuje. Finanční prostředky pro sportovní prostředí generuje díky unikátnímu marketingovému konceptu, který je založen právě na symbolech.

 

Důležité dokumenty

Odkazy

OTÁZKY A ODPOVĚDI

V případě dotazů týkajících se používání olympijské symboliky se obraťte na Českou olympijskou a.s. (ČO) – [email protected].

 

Co přesně znamená „olympijská symbolika“ a jak je chráněna?

Olympijská symbolika zahrnuje (i) olympijský symbol, (ii) olympijskou vlajku, (iii) olympijské heslo, (iv) olympijský oheň, (v) olympijskou pochodeň, (vi) olympijskou hymnu, (vii) olympijské emblémy, (viii) výrazy „olympijský“ a „olympiáda“.

Olympijská symbolika je v ČR chráněna zákonem č. 60/2000 Sb. Ochraně podléhají i užití implicitních zmínek se zřetelným odkazem na olympijskou symboliku.

Olympijské emblémy a loga obsahující olympijskou symboliku jsou rovněž registrovanými ochranným známkami, ať už s platností národní či mezinárodní, přičemž jejich majitelem je buď Český olympijský výbor (ČOV) nebo Mezinárodní olympijský výbor (MOV).

 

Proč je ochrana olympijské symboliky důležitá?

Olympijská symbolika je to nejcennější, čím olympijské hnutí disponuje. Finanční prostředky pro sportovní prostředí generuje díky unikátnímu marketingovému konceptu, který je založen právě na symbolice. Proto je nutné olympijskou symboliku chránit a nepovolit její zneužití.

Olympijská symbolika patří mezi nejcennější značky na světě. ČOV zastupuje na území ČR MOV a je garantem řádného užívání olympijské symboliky.

ČOV proto musí zabránit vědomému i nevědomému zneužívání olympijské symboliky, aby nedevalvoval exkluzivní práva oficiálních olympijských partnerů, kteří investují prostředky na podporu olympijského hnutí a sportovců obecně.

I díky tomu je možné, aby sportoviště olympijských her nenesla ani jedno komerční logo.

 

Komu patří olympijská symbolika?

Výhradním nositelem práv k olympijskému symbolu (tj. olympijským kruhům), vlajce, heslu a hymně je MOV.. Použití olympijského symbolu, vlajky, ohně, hesla a hymny k jakýmkoliv reklamním, obchodním i výdělečným účelům je vyhrazeno pouze MOV.

Olympijský symbol, vlajka, heslo, hymna, poznávací znaky (včetně výrazů „olympijské hry“ a „hry olympiády“), označení, emblémy, plamen a pochodně se označují jako „olympijské vlastnictví“. Veškerá práva k olympijskému vlastnictví, jakož i práva k jeho využívání, náleží výhradně MOV, včetně využití pro jakékoli ziskové, komerční nebo reklamní účely.

MOV může dát k veškerým svým právům nebo jejich části licenci za podmínek, které stanoví výkonný výbor MOV.
Ve vztahu k olympijskému symbolu (tj. olympijským kruhům) může ČOV využít k reklamním, obchodním nebo výdělečným účelům pouze olympijský emblém, nikoliv samotný olympijský symbol. Zjednodušeně řečeno ČOV může komerčně využívat logo Českého olympijského týmu (nápis Czech Team společně s pěti olympijskými kruhy), nikoliv však samotné olympijské kruhy.

 

Můžu použít olympijskou symboliku při svých komerčních aktivitách?

V České republice může povolení k užití olympijské symboliky pro komerční a obdobné účely udělit pouze MOV, ČOV nebo Česká olympijská (ČO), jakožto výhradní marketingová agentura ČOV. Užití symboliky je vyhrazeno pro oficiální partnery či dodavatele MOV a/nebo ČOV.

Olympijská symbolika tak nemůže být bez předchozího svolení těchto subjektů použita např. na zboží, v obchodních názvech, v reklamě či v korporátních materiálech apod. Nezákonné je také vytváření neoprávněných spojení (např. billboard s gratulací olympijskému vítězi nebo reklama na zboží s vyobrazením pěti kruhů či slovním spojením obsahující „olympiáda“, „olympijský“ atp.).

 

Kdo tedy může olympijskou symboliku používat?

Komerční využití olympijské symboliky náleží pouze partnerům Českého olympijského týmu a Mezinárodního olympijského výboru. V České republice lze symboliku užít pouze s předchozím souhlasem MOV, ČOV či ČO.

 

Jak je to s logem a dalšími symboly olympiády v Tokiu?

Povolení k užití loga pro Hry XXIII. olympiády v japonském Tokiu, maskotů či piktogramů může udělit pouze Tokio 2020, organizátor her. Po skončení her přecházejí práva na MOV. Chráněno je i spojení „Tokio 2020“.

 

Mohou olympijskou symboliku používat novináři?

Pro účely zpravodajství je možné užití olympijských symbolik (textem i obrazem) bez souhlasu. Není však možné, aby vznikla spojitost mezi olympijskými symbolikami v redakční části a komerční prezentací (inzerátem). Více viz Metodika užívání olympijských symbolik.

 

Jak je to s „houbařskými olympiádami“, „matematickými olympiádami“ atp.?

Pokud se jedná o ryze nevýdělečný projekt, kde není prezentován žádný komerční partner, je možné svolení k užití symbolik udělit. Je však o něj třeba zažádat a obdržet ho v písemné formě před realizací projektu od ČOV nebo ČO. Jinak se jedná o neoprávněné užívání olympijské symboliky.

 

Mohu si zaregistrovat doménové jméno s olympijským výrazem v názvu?

Komerční i nekomerční užití olympijských výrazů v názvu domény podléhá schválení ČOV / ČO. V případě, že je doména využívána čistě pro účely zpravodajství a nevzniká neoprávněné spojení s komerčními subjekty, je možné svolení za určitých podmínek udělit. Je však třeba o něj zažádat vždy předem.

 

Jak postihujete neoprávněné užití olympijské symboliky?

Český olympijský výbor je povinen chránit olympijskou symboliku vzhledem ke svým závazkům k MOV a svým komerčním partnerům. Zároveň je povinen chránit a rozvíjet olympijskou myšlenku. Primárním cílem ochrany olympijské symboliky není bránit fanouškovství, ale předcházet a postihovat neoprávněné komerční využití symboliky.

Olympijské hnutí musí potírat zejména ambush marketing, který je definován jako aktivita komerčních subjektů, které se pokoušejí přimknout k olympijským hrám a využít jejich významu pro svůj vlastní prospěch, kterého by jinak nedosáhly, aniž by se podílely na financování olympijského hnutí a sportovního prostředí. Takové společnosti často zneužívají patriotismus.

ČOV průběžně monitoruje užití olympijské symboliky. Při neoprávněném užití vždy požaduje okamžité zastavení takových aktivit. Může také požadovat náhradu škody, poskytnutí přiměřeného zadostiučinění (i v penězích) či bezdůvodné obohacení.. V nedávné době se ČOV stal vítězem ve sporu s tuzemským pivovarem v kauze „hokejiády“. V daném případě soud uložil uhradit škodu ve výši 2,25 milionu korun a veřejně se omluvit ČOV.

 

Mohou sportovci, kteří startují na OH, propagovat v průběhu her komerční subjekty?

Závodníci, funkcionáři a další členové výpravy na olympijských hrách mohou dovolit, aby po dobu trvání olympijských her byly jejich osoby, jména, vyobrazení nebo sportovní výkony využívány k reklamním účelům v souladu se zásadami stanovenými výkonným výborem MOV (viz výše).